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Histoire sociale de l’Afrique orientale, de la mer Rouge et de l’océan Indien, XIXe-XXe siècles : archives, mémoires et circulations

Séance du 5 juin 2015, 15h à 18h
EHESS, salle 01, RdC, bât. Le France 190-198 av de France 75013 Paris

- Francesca Declich (Universitè de Urbino)
Music and performance as historical sources : examples from East Africa

Résumé :
In East Africa music and dances have been widely recognised as contexts, which have fostered integration and identity formation. Ethnic groups at the end of the nineteenth century were often identified through their dances or songs. Dances were often related to rituals and initiations. Words of songs contain important signs of historical events and can be decoded ; the very existence of certain dances in certain areas may indicate movements of people occurred for different reasons. In this paper I shall present some cases of songs of several ritual songs I gathered along the Juba River in Southern Somalia among communities of descendants from escaped slaves. Historical events are described in several ritual songs. The case of masked dances from secret societies brought from Malawi to southern Somalia by slaves of the Indian Ocean trade will also be presented.

- Silvia Bruzzi (IMAF)
La possession comme source. Corps et mémoire à Harar

Résumé :
Harar, la « ville des saints » (Madināt al-awliyā’), est marquée par le passage de savants et mystiques de tous les coins du monde musulman, avec ses sanctuaires consacrés à leur mémoire. Près de certains centres, la croyance dans les ğinn et la pratique du zār sont répandues. On croit que certains femmes, comme dans le cas de Ay Rawda Qallu, peuvent évoquer et être possédées par les awliyā’ (saints). Le corps possédé peut changer d’identité et devenir un vecteur pour la mémoire. Comment la possession peut représenter un genre d’histoire orale avec une emphase sur le récit de vie et la mémoire sociale ? Ce cas d’étude nous montre comment, au delà des témoignages oraux, la mémoire peut être incorporée et incarnée.

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