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Universalisations et patrimonialisations du soufisme

Séance du 8 janvier 2021, de 17h à 20h
Visioconférence

- Mark Sedgwick (Aarhus University), « L’universalisme, le pérennialisme et le soufisme en Occident »

Cette intervention, basée sur des enquêtes historiques, porte sur l’un des plus importants courants de l’universalisation dans le soufisme, celui du pérennialisme « traditionaliste », tout en interrogeant la relation entre l’universalisme et l’islam. On peut identifier trois étapes dans l’évolution du pérennialisme traditionaliste, dont l’œuvre de René Guénon (ʿAbd al-Wahid Yahya, 1886-1951) est la mieux connue en France. Après Guénon vient Frithjof Schuon (ʿIsa Nur al-Din, 1907-1998), fondateur et chef de la tariqa Maryamiyya, l’un des ordres soufis globalisés les plus importants du XXIe siècle. Moins connu dans le contexte francophone est Ivan Aguéli (ʿAbd al-Hadi, 1869-1917), l’« initiateur » soufi de Guénon. L’intervention commence avec une étude des caractéristiques de l’universalisme d’Aguéli : l’ésotérisme occidental de Swedenborg et de la Société théosophique, l’ésotérisme islamique d’Ibn ʿArabi, et (de façon assez inattendue) la politique étrangère italienne des années 1900. L’universalisme d’Aguéli est assez inclusif en restant fidèle à sa compréhension originale du « monothéisme » ésotérique et aussi à l’islam. Le pérennialisme de Guénon, en revanche, est à bien des égards moins inclusif et aussi moins islamique, même si le Guénon du Caire reste personnellement fidèle à l’islam. Enfin, l’« unité transcendante des religions » de Schuon est devenue de plus en plus dogmatique et de plus en plus éloignée de l’Islam, finissant par n’être ni islamique ni universaliste. Cette traversée montre comment l’universalisation n’apporte pas toujours la dé-islamisation, mais parfois le contraire.

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- Feyza Burak Adli (Northwestern University), « Unity in Multiplicity : The Shifting Trajectories of Universalism in the Turkish Rifai Sufism »

Founded at the end of the 19th century by an Ottoman state elite named Kenan Rifai, the Turkish Rifai order is an upper middle-class gender mixed Sufi tradition based in Istanbul. It is currently led by an unveiled female shaykha named Cemalnur Sargut who inherited the order from the female successor of Kenan Rifai named Samiha Ayverdi. All the three Rifai murshids endorsed perennialism and universalism inherent in the Islamic Sufi tradition expressed through the tawhidi principle of “Unity in Multiplicity ; Multiplicity in Unity” substantiated by Ibn al-‘Arabi’s teaching of Unity of Being (wahdat al-wujud) and Rumi’s love ethics. However, there has been tremendous differences in each murshid’s interpretation and implementation of “Islamic universalism” (Xavier and Dickson 2020). This paper will examine the varied and contradictory manifestations of universalism within the Rifai tradition. Kenan Rifai displayed an inclusive attitude towards the ethnoreligious minorities of the cosmopolitan Ottoman Empire by welcoming them in his lodge. He asserted that the divine haqiqa (truth) was inherent in all religions from Totemism to Buddhism, from Judaism to Christianity, although it reached its perfection in Islam. Samiha Ayverdi, on the other hand, was driven more by her nationalist conservative Right politics during the Cold War period which resulted in her exclusionary stance against not only the minorities, but also the Leftists, the Islamists and the positivist secularists of Turkey. She passionately defended what she deemed as the “Turkish Islamic tradition” as the single true way of life. Unlike her predecessor, Cemalnur Sargut has embraced a decidedly global, pluralist, and universal Sufi Islam. She has promoted Sufism as the only global language common to all humanity. Rather than employing the term “universalism” as a shorthand for de-Islamization of Sufism or “anti-exotericism” (Sedgwick 2017), this paper will use it to refer to the Rifai “theological approach to Alterity” (Piraino 2019) exemplified in their discourses and daily practices. It will address the following questions : How did each Rifai sheikh conceptualize and operationalize Islamic Sufi universalism ? What are the implications of the inconsistencies and contradictions of the practice of universalism within the same lineage of the Turkish Rifai order ?

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